Lauamängud

PATEE noorteprogrammi raames soetatakse ettevõtlusõpet toetavad lauamängud.

Arenduskeskusest on võimalik majandustundide elavadamiseks ja finantshariduse toetamiseks laenutada teema- ja eakohaseid lauamänge. Lauamängud ja nende juhendid on eestikeelsed. Mängude laenutus on tasuta.

Huvi korral võtke ühendust noorte ettevõtlikkuse programmi juhiga: anu@arenduskeskus.ee, telefon: 5881 1639

 

Laenutada on võimalik järgmisi mänge:

Tootmistehas

Soovituslik vanus: 8+.

Mängijate arv: 2-6 mängijat

Ligikaudne mänguaeg: 45 minutit

"Rikkaks võib saada mitmel moel - nii ise tootes kui ka teiste tegemistesse investeerides. Kumb on aga otstarbekam - kas jääda lootma iseenda nutikusele või rõhuda pigem teiste osavusele... selles küsimuses aitab selgusele jõuda lauamäng "Tootmistehas". 2-6 mängijat. Raha. Aktsiad. Tootmine. Kõik on sinu enda kätes!"

"Tootmistehas" on majandusteemaline lauamäng 2-6 osalejale, kus kõigil mängijail on lihtne ja ühesugune eesmärk: lõpetada mäng konkurentidest rikkamana. Erinevalt paljudest sarnastest mängudest ei sõltu edu aga juhusest (ei mingeid täringuid) ega ka pähetuubitud tarkusest. Edukas mängija hoiab hoopis silma peal teistel mängijatel ning vastavalt sellele otsustab, kas investeerida, müüa või hoopis oma ettevõtet arendada.

Mängu ja mängureegleid tutvustav video.

 

Keskturg

Soovituslik vanus: 8+.

Mängijate arv: 3-5 mängijat

Ligikaudne mänguaeg: 45 minutit

Turul on alanud uus päev. Müüjad sätivad kaupu letile ja valmistuvad nõudlikke kliente teenindama. Teistest rohkem tulu saavad muidugi need kaubitsejad, kelle hinnad on kõige soodsamad. Konkurents turul on aga karm - vahel tuleb klientide ligimeelitamiseks kasutada ka riukalikke võtteid ja eriti tähtis on oma leti äärde saada paksu rahakotiga turistid.

 

Hotellimagnaat 

Soovituslik vanus: 8+.

Mängijate arv: 2-4 mängijat

Ligikaudne mänguaeg: 60 minutit

Selles lauamängus on mängijatest saanud hotelliärikad, kes tahavad teenida võimalikult palju raha ja lasta põhja oma vastaseid. Võitmiseks on vaja muuta oma hotell maailma parimaks. Kuid eduka hotelli loomiseks läheb vaja maad, hoonet ja sissepääsu (lihtne, kas pole?). Neid kõiki asju on vaja eraldi osta - loomulikult raha eest - ja raha tuleb siin mängus nagu Monopoly’s. Kui vaid päriselu oleks sama lihtne!

 

Catan

Soovituslik vanus: 10+.

Mängijate arv: 3-4 mängijat

Ligikaudne mänguaeg: 75 minutit

„Katani asustajad” on kogu maailmas tuntud kogupere-strateegiamäng, kus 3-4 mängijat asuvad asustama Catani saart, kogudes ressursse ja ehitades nende abil uusi teid, külasid ja linnu.

 

PowerGrid

Soovituslik vanus: 12+.

Mängijate arv: 2-6 mängijat

Ligikaudne mänguaeg: 2 tundi

Lauamängus Power Grid on iga mängija eesmärgiks varustada elektriga võimalikult palju linnasid, ning seda kiiremini ja odavamalt kui teised. Võimsam elektrijaam maksab jällegi rohkem raha, samuti nagu ka uute ühenduste loomine - ja nagu ka päris elus tuleb iga elektrijaama tööks vajalikud toorained omale varuks osta. Seega paistavad selle mängu käigus tehtavad otsused igati päevakohased - kas jääda kindlaks rohelisele energiale, anda käsi tuumajaamale või hoopis rõhuda õliküttele ja jäätmejaamadele?

Power Grid on juba pikemat aega olnud kindlalt maailma lauamängude edetabeli esiotsas ning pole veel niipea näha, et midagi teda sealt kangutada suudaks.

 

Idee- ja ettevõtlusmäng da Vinci

Soovituslik vanus: alates põhikooli lõpuklassidest

Mängijate arv: 3-6 mängijat

Ligikaudne mänguaeg: 1-2 tundi (vastavalt mängijatevahelisele kokkuleppele)

Ettevõtluse daVinci on loodud ettevõtluse õpetamiseks koolis ja/või ise õppimiseks. Sobib nii kooliõpilastele (eelkõige siiski alates põhikooli lõpust) kui täiskasvanutele.

Mäng on maksimaalselt praktilise suunitlusega – rõhk on suurepärase äriidee genereerimisel ja elluviimiseks vajalike sammude läbimõtlemisel, mitte pika äriplaani kirjutamisel.

Lühike versioon (3-4 sessiooni, a´ 45 minutit) – äriidee genereerimiseks s.t. probleemi sõnastamine (töövihiku sammud: 2.3, 2.9, 2.10, 3.3) ja äriidee loomine (3.7 ja 4.3);

Pikk versioon (saad õppeprogrammi pikkust ise reguleerida vastavalt sellele kuidas töövihiku 50 ülesannet klassi- ja kodutööde vahel jagad) – lisaks äriidee loomisele ka idee elluviimise planeerimine s.t. kõik eelpool kirjeldatud sammud.

 

Cashflow

Soovituslik vanus: 14+.

Mängijate arv: 2-6 mängijat

Ligikaudne mänguaeg: 60-180 minutit

"CASHFLOW" lauamängu alustad oravarattas ühega paljudest elukutsetest. Arenda oma investeerimisstrateegiat kasutades kinnisvara, ettevõtlust, väärtpabereid ja väärismetalle. Sinu ülesanne on vabaneda 8st 5ni tööst ning lahkuda oravarattast kiirteele.

Osta kokku kinnisvara, kauple aktsiatega, valmistu turu muutusteks ja jõua enne oma sõpru kiirteele kus tegelik suur raha liigub! Arenda ja testi strateegiaid varade kogumiseks ja kohustuste vähendamiseks ning pane raha enda eest tööle! Õpi kohanema turu muutustega, saa hakkama halbade üürnike tekitatud kahjuga ning võta riske.

Sa ei õpi ainult seda kuidas toimivad varad ja kohustused, vaid ka seda kuidas Sina ise investorina käitud.

 

Kompetentside seljakott

Soovituslik vanus: 13+

Tegemist on Erasmus+ rahvusvahelise projekti toel välja töötatud meetodiga, mille eesmärgiks on mängijal aidata paremini mõista ja arendad oma 8 võtmepädevust elukestvas õppes: suhtlus emakeeles; suhtlus võõrkeeles; matemaatikapädevus ning teadmised teaduse ja tehnoloogia alustest; infotehnoloogiline võtmepädevus; õppimisoskus; isiklik, kultuuridevaheline, sotsiaalne ja kodanikupädevus; algatusvõime ja ettevõtlikkus; kultuuriteadlikkus ja kultuuriline eneseväljendusoskus. Väljaarendatud meetod sisaldab endas 9 mängu, millest igaüks neist arendab just ühte konkreetset võtmepädevust, sisaldades erinevaid mitteformaalse õppe elemente - simulatsioone, arutelusid, individuaalseid kui ka rühmatöid jms.

Meetodi ja mängude kohta on võimalik rohkem lugeda siit.

Eestikeelne juhend on alla laetav siit.